Rekordfå markanvisningar till Stockholms allmännytta

Byggandet av allmännyttiga hyresrätter i Stockholm är på väg att stanna av. Det visar nya siffror från exploateringskontoret som Socialdemokraterna har sammanställt. Hitintills i år har allmännyttan fått 455 bostäder markanvisade, det är en halvering jämfört med år 2018. Alliansen och Miljöpartiet har valt att ta bort målet för markanvisningar till de kommunala bostadsbolagen. Istället har de öppnat upp för nya ombildningar av allmännyttan. Den låga nivån på markanvisningar gör läget akut inför år 2024 och åren därefter eftersom bolagen inte får tillräckligt många markanvisningar.

- Stockholm behöver fler hyresrätter, inte färre. Att i det läget, som Alliansen och Miljöpartiet gör, minska ambitionerna för allmännyttan och istället öppna upp för nya ombildningar och utförsäljningar är helt fel väg att gå. Det säger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd i en kommentar.

- De kommunala bostadsbolagen är ett kraftfullt verktyg som staden måste använda för att bygga fler hyresrätter och stärka allmännyttan. Våra unga måste kunna flytta hemifrån och företagen måste kunna rekrytera. Idag hindras människor från att flytta till Stockholm och jobba för att de inte får en bostad.

Rekordfå markanvisningar har gjorts under året – mer än en halvering i jämförelse med år 2018 och mer än 70 % färre än 2015. Allmännyttan behöver få ett jämnt och högt flöde med markanvisningar för att kunna bygga bostäder om några år.

Det här vill Socialdemokraterna

• Återinför tydligt mål till exploateringskontoret om markanvisningar till allmännyttan
  • Nej till ombildningar
  • Fler billiga hyresrätter och större allmännytta