Rekordmånga unga sommarjobbade i Stockholms stad

Nu har siffror för hur många unga som sommarjobbade i Stockholms stads verksamheter 2024 sammanställts. Under sommarmånaderna fick över 9 600 unga stockholmare feriejobb i någon av stadens verksamheter, vilket är ett nytt rekord för staden.

– Att vi återigen lyckats höja antalet förmedlade sommarjobb känns riktigt kul. Unga som feriejobbar i Stockholms stad får riktiga jobb med en riktig lön, och den erfarenheten blir ett viktigt första steg ut i vuxenlivet. Dessutom är det över 9 600 unga som fått en första kontakt med staden som arbetsgivare och som förhoppningsvis blir sugna på att återvända och fortsätta jobba i välfärden, säger skol-, arbetsmarknads-, och personalborgarråd Emilia Bjuggren (S).

Den största andelen av de sommarjobbande ungdomarna har arbetat inom äldreomsorg, barnomsorg eller parkskötsel. I år har även Stockholm Business Region upphandlat feriejobb inom privat sektor, som exempelvis Skansen och andra företag inom Stockholms besöksnäring.

Precis som föregående år fick alla unga från Järva som kvalificerat sig för ett jobb ett erbjudande, och i år blev det över 2 500 ungdomar från Järva som tog ett sommarjobb.

– Det känns väldigt bra att vi kan fortsätta se till att fler unga med lite tuffare förutsättningar hemifrån får chansen till den där första raden på CV:t. Att få sitt första sommarjobb stärker självförtroendet hos många, och man får ett nytt sammanhang att vistas i. Nästa sommar påbörjar vi pilotprojektet med att även erbjuda 14- och 15-åringar med sociala behov feriejobb, och jag ser fram emot att följa de resultaten, säger Emilia Bjuggren (S).

Naomi Grossman
076 122 92 53