Rödgröna kräver arkitekttävling om Tors Torn

I dag kräver (S), (V) och (Mp) i Stockholms stad gemensamt att förslaget till märkesbyggnader i nya Norra Stationsområdet, Tors Torn, skrotas och att en arkitekttävling utlyses.

- Jag är rädd att husen med den här utformningen kommer att förstöra stadsbilden och stadens siluett. En tävling skulle förhindra att vi får två torn som påminner om 1930-talets skyskrapor i New York. När vi bygger nytt och högt måste husen vara vackra, säger Maria Hannäs (V)-ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

- Byggnationen av Norra Stationsområdet ger Stockholm en helt ny årsring. Det är en god idé att bygga två höga hus vid slutet av Torsgatan, de så kallade Tors Torn. Det här är viktiga byggnader för Stockholm som ger möjlighet till fantastisk utsikt och publika verksamheter. Vi vill att staden utlyser en arkitekttävling för att få fram en gestaltning som är värdig 10-talets Stockholm, säger Teres Lindberg (S), vice ordförande i Stadsbyggnadsnämnden.

Teres Lindberg (S) 0761-290 790

Cecilia Obermüller (MP) 070-765 20 40