Roger Mogert (S): Ny Gemenskap måste få nya lokaler

Föreningen Ny Gemenskaps dagverksamhet för hemlösa har funnits på Kammakargatan i nästan 40 år. Till föreningen har alla som är i behov av ett mål mat, varma kläder, en säng eller stöd och samvaro kunnat vända sig. Nyligen blev föreningens lokaler flyttade till Västberga och nu kommer rapporter i Dagens Nyheter om att antalet som vänder sig till föreningen har minskat.

– DN:s rapportering visar att det vi varnade för i oktober blev verklighet. När Ny Gemenskaps lokaler flyttades ut från innerstaden ledde det till mycket färre besök, säger Roger Mogert, oppositionsborgarråd (s).

En lösning på problemet är att hitta nya lokaler till föreningen.

– De hemlösa försvinner inte bara för att besöken till Ny Gemenskap minskar. Nu måste arbetet med att hitta nya lokaler till föreningen sättas igång. Som det är nu förvisas fler hemlösa till stadens gator, fortsätter Roger Mogert.

Enligt Socialdemokraterna behövs det mer insatser för att komma till rätta med hemlösheten i Stockholm.

– Hemlösheten är ett bredare problem än bara daglig verksamhet. Därför vill vi investera 10 miljoner kronor i ett förstärkt arbete mot hemlöshet, avslutar Roger Mogert.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: