Rudin (S): Passivt klimat i bostadspolitiken hotar Stockholm som kunskapsregion

Idag presenterar Stockholms studentkårers centralorganisation, SSCO, en studentbostadsrapport inför höstens terminsstart. Rapporten visar att studentbostadskrisen fortsätter att förvärras i Stockholmsområdet, samtidigt som den borgerliga majoritetens initiativ för att komma tillrätta med problemet är få och otillräckliga.

– Sedan jag blev oppositionsborgarråd i Stockholm har det inför varje termin kommit den här typen av rapporter. Slutsatsen är alltid densamma.  Studentbostadskrisen är ett allvarligt problem för Stockholm och det görs inte i närheten nog för att lösa den. Det vill vi ändra på, säger Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S).

Rapporten från SSCO granskar den borgerliga stadshusmajoritetens studentbostadslöften, med slutsatsen att det inte ens verkar finnas en ambition att hålla de löften majoriteten gett. Tomas Rudin menar att det finns ett passivt klimat i Stockholms bostadspolitik. Något han gärna vill ändra på.

– Stockholm stad äger tre stora bostadsbolag, Stockholmshem, Familjebostäder och Svenska bostäder. Om den politiska viljan finns, finns också alla möjligheter att bygga nya studentbostäder . Ett studentbostadsmål på 20 % av nyproduktionen skulle göra stor skillnad, på kort och lång sikt. När det är studentbostadskris borde det vara självklart att stadens egna bolag tar ansvar, säger Tomas Rudin.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: