S: Grönblå majoriteten måste agera mot betygsfusket

Socialdemokraterna i Stockholms stadshus kräver att betygsfusket som har uppdagats hos en av de privata utbildningsanordnarna inom den kommunala vuxenutbildningen ska utredas grundligt och att åtgärder vidtas för att fusk inte kan uppstå framöver.  Partiet vill se tydliga sanktioner för utbildningsanordnare som bryter mot reglerna och att fler som fuskar blir av med rätten att driva vuxenutbildning.

På arbetsmarknadsnämndens sammanträde den 8 februari kommer Socialdemokraterna lägga en skrivelse med krav på en noggrann redogörelse för vad som har skett i det aktuella fallet.  Partiet kräver att den styrande borgerliga majoriteten nu tar sitt ansvar och skyndsamt förbättrar kontroll och uppföljning av vuxenutbildningen i Stockholms stad.

– Det är helt oacceptabelt att stat och kommun har blivit lurade på skattemedel, att elever har skuldsatt sig för en utbildning och yrkeskunskaper som de inte har erhållit och att byggbranschens kompetensförsörjning försvagas. Vuxenutbildningen i Stockholm har hela 85 procent privata utförare och stockholmarna måste kunna vara säkra på att pengarna som avsätts används till rätt saker, säger Salar Rashid (S), vice ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Bakgrund:

Tidigare i veckan avslöjade programmet Kalla Fakta i TV4 att falska betyg utfärdats av den privata utbildningsanordnaren Bergstrands utbildningar. Skolan ska ha fuskat med betygsättning av elever som har gått Bygg- och anläggningsprogrammet. Förutom att man felaktigt har betygsatt elever för kurser som de aldrig har gått, så har det kommit till stadens kännedom att undervisningen varit undermålig och att utbildningsanordnaren därmed har brutit mot gällande upphandlingsavtal.

Socialdemokraterna i Stockholm har sedan tidigare krävt att kontrollen av upphandlad vuxenutbildning ska öka, att fler verktyg ska användas för att få bort oseriös aktörer, genom exempelvis användning av kvalitetsinriktade utvärderingskriterier och genom att staden ska använda sig av möjligheten till att säga upp avtal, av viten, avstängningar och andra sanktioner mot aktörer som begår avtalsbrott. Därtill har partiet krävt att en större andel av vuxenutbildningen ska bedrivas i kommunal regi för att säkerställa att staden inte blir beroende av oseriösa aktörer.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99