(S) i Stockholm: ”Välkommet att Helldén äntligen ändrar sig om elsparkcyklarna”

Igår krävde Socialdemokraterna i Stockholm att staden ska börja forsla bort felparkerade elsparkcyklar. Något som trafikborgarrådet hela tiden menat inte varit möjligt. Idag svänger dock trafikborgarrådet, och meddelar att han nu kommer att ge direktiv om att de ska plockas bort. Samtidigt menar trafikborgarrådet att det krävs en lagändring för att verksamheten med elsparkcyklar ska bli tillståndspliktig. Detta stämmer inte, det finns en möjlighet för kommunen att göra detta redan idag inom ramen för ordningslagen.

Det är bra att han ändrat sig efter vår kritik, och nu kommer börja plocka bort felparkerade elsparkcyklar. Detta måste också ske på bolagens bekostnad. Detta borde såklart ha gjorts långt tidigare men det är en välkommen vändning. Det säger Jan Valeskog, oppositionsborgarråd i en kommentar.

Sedan blev jag något förvånad när Daniel Helldén fortsätter framhärda i ett det krävs en lagändring för att göra denna verksamhet tillståndspliktig. Det stämmer inte, det finns möjlighet redan idag inom ramen för ordningslagen. Den analysen gör stadens egna jurister liksom Transportstyrelsen men även landets främsta experter på ordningslagen som vi har frågat.  Alla menar att utplacering av elsparkcyklar är tillståndspliktigt. Det är polisen som formellt beslutar om upplåtelse på allmän plats och hade staden från början haft en bättre dialog med polisen så hade man kunnat agera kraftfullt för länge sedan.

Det som oroar mig är att staden nu väljer att skjuta över allt ansvar på regeringen när man redan idag har de verktyg som behövs. Att vänta på en lagändring kommer ta lång tid, och är dessutom inte nödvändig i sammanhanget. Jag ser detta som ett spridande av  en dimridå där man försöker lämpa över frågan till regeringen, eftersom de Blågröna inte själva vill ta ansvar.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34