(S) i Stockholm vill skapa ordning på Stockholms andrahandsmarknad

Mindre än hälften av alla unga stockholmare har idag en egen bostad, enligt Hyresgästföreningen. Andrahandslägenheter utgör en allt större del av marknaden. Socialdemokraterna i Stockholms stadshus kräver nu i en skrivelse till kommunstyrelsen att det ordnas en kommunal bostadskö för andrahandsförmedling.

Andrahandsförmedlingen i Stockholm sker idag helt fritt, det finns ingen kontroll av seriositet och lämplighet hos uthyrare eller aktörer på marknaden. Olika andrahandsförmedlare tar ut från inget alls, till ett par hundra kronor i månaden för att förmedla lägenheter i andrahand.
- När andrahandsmarknaden blir en allt mer dominerande del av unga stockholmares bostadsmarknad ökar också behovet av transparens och rättssäkerhet. Idag är andrahandsmarknaden en snårig djungel. En kommunal kö för andrahandslägenheter skulle stödja en utveckling mot en mer balanserad marknad. Det skulle gynna både seriösa uthyrare och bostadssökande, säger Tomas Rudin.

Hyresgästföreningens rapport ”Hur bor unga vuxna som flyttat hemifrån – Stockolms län 2011” återfinns på:

Presskontakt: 076-12 29 199