(S): Inför tak för antalet elsparkcyklar

Socialdemokraterna vill kraftigt minska antalet elsparkcyklar i Stockholm genom att sätta ett tak på hur många som får placeras ut. Eftersom trafiknämnden nu beslutat om att bolagen måste söka tillstånd för att bedriva verksamhet så kan antalet begränsas vid tillståndsgivningen. Det finns närmare 23 000 elsparkcyklar på gatorna idag, Socialdemokraterna menar att ett första steg bör vara en halvering av antalet.

– Man har äntligen beslutat om att bolagen måste söka tillstånd för att placera ut elsparkcyklarna, det ger oss ett verktyg att kraftigt begränsa antalet. Om vi beslutar om ett tak så kan det kontrolleras när vi beviljar tillstånd, precis som all annan tillståndsgivning. Ett mycket enkelt och effektivt sätt att begränsa antalet. Det säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd, Stockholm.

– Moderatstyret har i över tre års tid hävdat att man inte kan tvinga bolagen att ansöka om tillstånd, vilket såklart inte stämmer. Nu har man erkänt att man har haft fel och till slut gjort en helomvändning i frågan, det är välkommet. Tillstånden ger oss ju det verktyg vi behöver för att kunna begränsa antalet. I ett första steg vill vi se åtminstone en halvering av antalet, sen får vi utvärdera och se om vi behöver ta ner det ytterligare, avslutar Jan Valeskog.

Bakgrund

Den 26 augusti beslutade trafiknämnden i Stockholms stad att uthyrning av elsparkcyklar kräver ett tillstånd. Att utfärda tillstånd är det sedvanliga sättet att reglera verksamhet som sker på offentliga utrymmen som gator och torg. Exempel på andra tillståndspliktiga verksamheter är torghandel och uppställning av food trucks med mera. Verksamhet som bedrivs utan tillstånd är olaglig. Gällande elsparkcyklarna så kan staden, på samma sätt som annan tillståndspliktig verksamhet, reglera antalet fordon som får ställas ut i tillståndsgivningen, vilket gör det möjligt att sätta ett tak.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34