(s) kommenterar försäljningen av Centrumkompaniet

Idag presenterades det brittiska företaget Boultbee som köpare av det kommunala bolaget Centrumkompaniet. Det innebär att Bredäng Centrum, Fältöversten Centrum, Hässelby Gård Centrum, Högdalen Centrum, Ringen Centrum, Rinkeby Torg, Skärholmen Centrum, Tensta Centrum, Västermalmsgallerian samt Älvsjö Centrum med tillhörande lägenheter och mark nu byter ägare.

- Det är inte rimligt att moderaterna säljer ut lokaler, mark och bostäder för omkring 10 miljarder kronor utan att genomföra en ordentlig analys av konsekvenserna för småföretagen, föreningslivet och alla de stockholmare som bor och verkar i anslutning till dessa fastigheter. Man har helt enkelt hastat fram försäljningen.

- För oss socialdemokrater är stadens ägande inget självändamål. Ibland kan det vara klokt att låta andra aktörer ta över verksamhet och ägande från kommunen. Men då måste försäljningen vara ordentligt analyserad och genomföras på ett sådant sätt att stockholmarna får största möjliga betalning och bästa möjliga välfärd och boendemiljö även på sikt. Så har inte skett och det beklagar jag.

- Det är också anmärkningsvärt att moderaterna väljer att sälja ut Skärholmens centrum samtidigt som det pågår miljardinvesteringar i fastigheterna. Hade moderaterna väntat med att sälja fastigheterna till efter att investeringarna i Skärholmen var genomförda skulle staden, med största sannolikhet, fått ett ännu bättre pris.

- Det är min förhoppning att köparen Boultbee har tagit lärdom av de konflikter som uppstått när företaget gått hårt fram mot småföretag i företagets köpcentrum i t.ex. Västerås. Det är mycket viktigt att de småföretag som idag är hyresgäster i Centrumkompaniet får ett bra bemötande och att Boultbee ger småföretagen förutsättningar att fortsätta driva sin verksamhet, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199