(s) kommenterar utförsäljningen av allmännyttan på Järva

Moderaterna drev på Svenska Bostäders styrelsemöte idag igenom en försäljning av hela Svenska Bostäders bestånd i Hjulsta, totalt 1200 lägenheter. Även i Husby säljs större delen Svenska Bostäders bestånd ut.

- Men vi kan inte ställa upp på denna mycket omfattande utförsäljning. Vi menar att beslutet att avyttra hela Svenska Bostäders bestånd i Hjulsta och den största delen i Husby är direkt kontraproduktivt. Ska Svenska Bostäder ha en möjlighet att ta ansvar för utvecklingen i stadsdelarna kring Järva måste bolaget rimligen ha en närvaro i området, säger Teres Lindberg, vice ordförande (s) i Svenska Bostäders styrelse.

- Jag vill betona att vår kritik inte riktar sig mot köparna av fastigheterna. Tvärtom är det vår övertygelse att köparna kommer att ha höga ambitioner för fastighetsförvaltningen. Vår kritik riktas enkom mot moderaterna som trots att vi har valt att sträcka ut en hand för kompromisser väljer att utan dialog med oss eller de boende sälja ut tusentals lägenheter, fortsätter Carin Jämtin. Att byta ägare på hyresrätter skapar dessutom inga nya bostäder.

- Vi kan tyvärr också konstatera att moderaterna fortsätter sprida nidbilder om verkigheten på Stockholms bomarknad. När det gäller fördelningen mellan allmännytta, privata fastighetsägare och bostadsrätter så är de flesta stadsdelar kring Järvafältet avsevärt mer blandade än den bild som sprids. Det finns många jätteduktiga privata aktörer på fastighetsmarknaden, även kring Järva. Många är minst lika bra eller bättre än allmännyttan. Men detta handlar inte om privat versa allmännytta. Detta handlar framförallt om hur moderaterna behandlar de boende kring Järva, fortsätter Teres Lindberg.

- Till dagens försäljningsbeslut ska läggas de mycket omfattande försämringar som moderaterna har drivit igenom i stadsdelarna kring Järva som försämrar välfärd och utveckling för de boende. Barnavårds- och mödravårdscentralerna i Husby ska flyttas till Kista samtidigt som tonårsaborterna ökar. Dalhagsskolan har lagts ner. Ungdomsmottagningarna har blivit färre på Järvafältet. Gula Gårdens mellanstadieverksamhet kommer att läggas ned m.m, fortsätter Teres Lindberg.

- Vi socialdemokrater säger nej till förslaget om fastighetsförsäljning och vi kommer nu också att lämna den politiska styrgruppen för Järvalyftet. Det är med beklagan vi kan konstatera att moderaterna inte vill hitta blocköverskridande långsiktiga lösningar för stadsdelarna omkring Järvafältet, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199

Bifogat finns sammanställningar över bobeståndet på Järva vad gäller flerbostadshus.