(s) kräver äldrebostadsgrupp

Trots borgerliga vallöften om fler servicehus har äldreboenden avvecklas och boendeplatser försvunnit. Socialdemokraterna kräver nu en blocköverskridande arbetsgrupp för att bringa klarhet över äldreboendesituationen i Stockholm.

- Äldreborgarrådet Ewa Samuelsson (kd) hänvisar till att de boenden som nu läggs ner ska ersättas av så kallade trygghetsboenden, en boendeform som inte är definierad och ingen annan än Ewa Samuelsson vet vad den innebär, säger Leif Rönngren.

- Vi socialdemokrater kräver nu en blocköverskridande arbetsgrupp med representanter från de politiska partierna och pensionärsorganisationerna för att tillsammans ta fram framtidens äldreboende i Stockholm och bringa klarhet i den oreda som nu är under uppsegling, avslutar Leif Rönngren.

Fakta nedlagda boenden hittills: • Under 2007 avvecklades eller omstrukturerades helt eller delvis 70 platser på Ceremoniens äldreboende, 72 platser på Åsens vård- och omsorgsboende, 100 platser på Farsta Sjukhem och 100 platser på Långbrobergs servicehus. • Dessutom har man föreslagit avveckling av 66 av totalt 123 lägenheter på Kastanjens servicehus. • Sammantaget har hitintills cirka 400 platser berörts.

Planerade nedläggningar: • Rinkeby äldreboende/-servicehus (Rinkeby-Kista). Servicehuset prövas att omstruktureras till trygghets/-seniorboende. Heldygnsomsorgen flyttas till alternativa lokaler.
• Fristads sjukhem (Spånga Tensta) omstruktureras successivt för annan verksamhet så snart behovet av heldygnsomsorgsplatser tillgodoses på annat sätt.
• Kastanjen (Hägersten Liljeholmen) omstruktureras till trygghets/-seniorboende. Heldygnsomsorgen flyttas till alternativa lokaler.
• Långbroberg (Älvsjö) omstruktureras till trygghetsboende.
• Väduren (Norrmalm) omstruktureras till trygghets/-seniorboende. Heldygnsomsorgen flyttas till alternativa lokaler.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199

Leif Rönngren Vice ordförande äldrenämnden (s) 070-756 90 07