(S) kräver hållbarhetsredovisning i Stockholm efter FAR-kritik

I samband med behandling av en revisionsrapport om hur flera kommunala bolag samt fastighetsnämnden arbetar med energieffektivisering på Stockholm Stadshus AB:s styrelse krävde (S) i dag att stadens bolag ska införa hållbarhetsredovisningar. I förra veckan levererade revisorernas branschorganisation FAR skarp kritik mot brister i sådana redovisningar inom den offentliga sektorn.

- Jag tycker det är skrämmande. Hållbarhetsfrågorna är en av vår tids riktigt stora utmaningar. Här måste den offentliga sektorn ha en roll som föregångare och aktivt driva på, inte ligga efter, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (S).

Carin Jämtin föreslog i dag att ett system för hållbarhetsredovisningar, så som det av FAR rekommenderade GRI (Global Reporting Initiative), utreds och införs i stadens samtliga bolag.

- Det här borde vara självklart. Vi behöver bra redovisningar för att styra arbetet och se hur långt vi kommit. Men också för att upptäcka var vi verkligen måste sätta in insatser. Jag vill att Stockholm ska ligga i framkanten vad gäller hållbarhetsredovisningar.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99