(s) kräver hyressänkningar i allmännyttan

Den statliga fastighetsskatten avskaffas från och med den 1 januari 2008 och ersätts i stället av en kommunal fastighetsavgift på 4500 kronor per bostad för småhus, dock högst 1 procent av taxeringsvärdet, samt 900 kronor per bostad för flerbostadshus, dock högst 0,4 procent av taxeringsvärdet. De som tjänar mest på avskaffandet av fastighetsskatten är höginkomsttagare med stora bostäder i attraktiva områden. Ökad inflation och höjda räntor som en konsekvens av regeringens ekonomiska politik riskerar dock att driva upp boendekostnaderna för flertalet stockholmare.

- För Svenska Bostäder handlar det om skattelättnader på dryga 40 miljoner kronor. Det enda rimliga är att fastighetsskattesänkningen som de kommunala bostadsbolagen får också kommer hyresgästerna till del i form av sänkta hyror.

- Även om 80, 90 kronor i hyressänkning i månaden kan tyckas lite är det principiellt viktigt att inte medvetet missgynna en del av boendekollektivet, avslutar Teres Lindberg.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199