(S) kräver ombildningsstopp efter att Östermalmsförskola blivit utkastad

Enligt medieuppgifter tvingas en förskola på Östermalm att säga upp sitt hyreskontrakt som en konsekvens av de hyreshöjningar som följt av de borgerligas utförsäljningar. Oppositionsborgarrådet Carin Jämtin är kritisk och säger att det inträffade är ytterligare ett exempel på hur stockholmarna förlorat på illa genomtänkta utförsäljningar samt kräver ett stopp för ombildningarna.

- Hela situationen har försvårats och förvärrats av alla de utförsäljningar som skett. Först förlorar Stockholmarna när fastigheter säljs eller omvandlas ofta till underpris, och sedan förlorar Stockholmarna igen när hyrorna höjs för våra offentliga verksamheter.

- Det är en politik som är skadlig för Stockholm. Jag kräver därför att ombildningarna av de kvarvarande hyresrätterna i allmännyttan stoppas omedelbart. Men staden måste också ha möjlighet att betala marknadsmässiga hyror för förskolor i attraktiva lägen.

(S) i Stockholm har inför valet lovat en ökad takt i utbyggnaden av förskolan. Barn ska garanteras plats i hemstadsdelen inom tre månader och om det inte går att ordna ska staden anordna annan form av barnpassning tillfälligt. Dessutom vill (S) minska barngrupperna med i snitt ett barn per grupp och öka personaltätheten.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99

Taggar: