S: Moderaternas politik hotar civilsamhället

Direkt efter valet 2018 sänkte den borgerliga majoriteten anslagen till stadens samlingslokaler. Socialdemokraterna vill förbättra förutsättningarna för civilsamhället och kommer därför höja anslagen till samlingslokaler med fyra miljoner kronor. Socialdemokraterna vill också stoppa försäljningarna av samhällsfastigheter som drabbar civilsamhället.

– Bristen på samlingslokaler är stor i Stockholm. När den moderatledda majoriteten säljer ut fastigheter försvåras bristen ytterligare eftersom staden förlorar kontrollen över tillgänglighet och hyressättning. Socialdemokraterna vill stoppa de ideologiskt motiverade försäljningarna av samhällsfastigheter som är direkt olönsamma för skattebetalarna och öka tillgängligheten till lokalerna för civilsamhället för att långsiktigt möta stadens behov. Det säger oppositionsborgarrådet Karin Wanngård (S).

– Förutsättningarna för civilsamhället behöver förbättras. Därför vill vi höja anslaget till samlingslokaler och förbättra tillgängligheten. Vi vill till exempel återuppta arbetet med att öppna upp stadens skollokaler för föreningslivet. Det säger oppositionsborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

Under mandatperioden har Östermalms föreningsråd och deras 60 medlemsföreningar tvingats flytta från Fältöversten när stadens hyreskontrakt löpte ut i juni i år. Socialdemokraterna ville att staden skulle ha kvar hyresavtalet i Fältöversten tills man hittat ersättningslokaler till Östermalms föreningsråd, något som de grönblåa sa nej till. I Hässelby gård sade den grönblåa majoriteten upp hyresavtalet för Kulturskolans lokaler i december år 2018. Detta är två exempel av en negativ trend som varken främjar civilsamhället eller kulturen – en växande stad behöver fler mötesplatser.

För att främja civilsamhället vill Socialdemokraterna:

• Att fler kulturlokaler ska tillgänggöras för föreningslivet.
  • Anslaget till samlingslokaler höjs med fyra miljoner kronor och görs långsiktigt.
  • Minst två skolor i varje stadsdelsområde ska vara öppna utanför skoltid för föreningslivet. Det innebär runt 30 stycken lättillgängliga mötesplatser för stockholmarna.
  • Stoppa de ideologiskt motiverade försäljningarna av samhällsfastigheter.

Lara Badinson, borgarrådssekreterare

Mejl: Lara.badinson@stockholm.se