S: Politikerna i stadshuset ska stödja, inte styra kulturen

Idag, tisdag, beslutar Kulturnämnden i Stockholms stad om nytt stödsystem för det fria kulturlivet. Den borgerliga majoritetens nedskärningar i verksamhetsstöd till en rad fria kulturinstitutioner, och det ursprungliga förslaget till nytt kulturstöd, har lett till stor oro bland stadens kulturutövare. Farhågorna har varit att stödet skulle komma att inriktas huvudsakligen mot kortsiktigt program- och projektstöd. Förhandlingarna har varit tuffa och Anna-Greta Leijon (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Kulturnämnden, menar att det förslag som nu antas möjliggör långsiktiga kultursatsningar.

– Det system som Kulturnämnden nu beslutar om möjliggör ett brett stöd för kulturutövarna. T.ex. kan man få stöd för lokalhyra och andra produktionskostnader. Det finns också en långsiktighet inbyggd genom kriterierna och då stöd kan sökas för tre år, fortsätter Leijon.

– Med det föreslagna systemet tror vi att det fria kulturlivet kan utvecklas och i sin tur bidra till ett rikare liv för staden och dess invånare. Men det kräver att staden tilldelar tillräckliga resurser. Vi socialdemokrater föreslår en förstärkning med ytterligare 8 miljoner kronor utöver det majoriteten föreslagit, avslutar Leijon.

Socialdemokraterna vill särskilt lyfta fram fyra aspekter inför beslutet i Kulturnämnden:

• Principen om armlängds avstånd måste upprätthållas. D.v.s. staden ska stödja, inte styra kulturen.

• Kontinuitet och långsiktighet är viktigt för utveckling av kvalitet. Därför är det viktigt att stöd nu ska kunna sökas för 3 år.

• Öppenhet och transparens måste prägla arbetet i förvaltning, referensgrupp och nämnd.

• Uppföljning och utvärdering måste göras årligen och opartiskt - också av själva stödsystemet.

För mer information, kontakta: Tomas Gustavsson Pressekreterare 076-122 91 99