(s) presenterar räddningsplan för jobben i Stockholm

Lågkonjunkturen drabbar nu Stockholm. Antalet nyanmälda platser till arbetsförmedlingen i Stockholms minskar kraftigt. Samtidigt har antalet varsel i Stockholms stad ökat med hela 336 procent, från 362 stycken i oktober 2006 till 1577 stycken i oktober 2008. Företagskonkurserna i Sverige ökade med 19 procent under oktober 2008. Större delen av denna ökning beror på att konkurserna i Stockholms län ökat explosionsartat - med hela 53 procent jämfört med samma månad i fjol. Därför presenterar socialdemokraterna en räddningsplan för jobben i Stockholm.

- Idag presenterade moderaterna en satsning på byggande som i bästa fall kan sägas vara ett hopkok av gamla planer men knappt några nya förslag. Bristen på ansvarstagande när man synar deras utspel blir pinsamt tydligt. Stockholmarna förtjänar en politik som investerar i jobben och kvaliteten i välfärden, men framförallt politiker som tar ansvar när vi går in i kärvare tider.

- Vi presenterar idag flera nya, konkreta förslag för att stärka stockholmarna inför lågkonjunkturen och rädda jobben i Stockholm. Stockholmarna förtjänar bättre än den passivitet som nu utmärker borgerligheten, avslutar Carin Jämtin.

Några av förslagen ur Räddningsplan för jobben i Stockholm: • Kalla till ett regionalt jobbtoppmöte med näringslivet, fack och utbildningsväsende.
• Bostadsbyggandet måste öka. Bygg hyresrätter för intäkterna från försäljningen av allmännyttan. Skapa bättre förutsättningar för långsiktiga aktörer genom en ny markpolicy. Inrätta en central samordnare för byggprojekt i staden. • Bygg ett bättre, grönare och modernare Stockholm. Vi avsätter 1 miljard kronor till att rusta upp miljonprogramsområdena i Söderort, Västerort och Järva och 1 miljard kronor till stadens parker och grönområden. För att stimulera konjunkturen vill vi införa ett grönt ROT-avdrag.
• Tidigarelägg stora investeringar. Vi vill satsa 500 miljoner kronor på att rusta upp skolor och skolvägar och sätta igång planerade byggprojekt som Nybrogatan, Götgatspuckeln och reparationerna av Söderledstunnelns södergående del och Stadsbiblioteket.
• Behåll subventionerad boendeparkering för miljöbilar under 2009 och 2010.
• Korta kommunens betalningstid från 30 till 10 dagar för att hjälpa småföretag med likviditetsproblem • Inför lokala starta eget- och starta åter-stipendier för småföretag.
• Gör särskilda satsningar på Stockholms näringsliv genom att marknadsföra Stockholm i världen. Vi vill återuppta satsningen på Filmpool Stockholm-Mälardalen och stärka Stockholm som mötesplats för form och design.
• Etablera Stockholm som centrum för den europeiska dataspelsindustrin och arbeta aktivt för att få hit fler stora evenemang. • Rusta stockholmarna genom att ge fler möjlighet att läsa på Komvux och en kraftfull satsning på arbetsmarknadspolitik. Vi satsar 45 miljoner kronor mer än majoriteten på vuxenutbildning och föreslår fler bristyrkesutbildningar.
• Återuppliva frågan om en regionförstoring för att ge stockholmare större möjligheter på arbetsmarknaden, och företagare lättare att hitta rätt kompetens.
• Anställ fler i välfärden. 1500 nya jobb i förskolor, skolor, fritids och äldrevård för ökad kvalitet och fler jobb. 2007 försvann 1929 jobb i kommunen.
• Satsningar på jobben måste gå före skattesänkningar. Vi investerar 558,2 miljoner kronor mer än majoriteten på hela utbildningsverksamheten – från förskolan till vuxenutbildning.
• Investera 120 miljoner kronor mer än majoriteten på att öka kvaliteten och valfriheten i äldreomsorgen.
• Sammanlagt investerar vi 1053 miljoner kronor mer i välfärden.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199