(s) säger nej till nedskärningar i underhållet av stadens kulturfastigheter

Idag på styrelsemötet för Stadsholmen AB fattade den moderatledda majoriteten beslut om att införa ett avkastningskrav i bolaget. Totalt ska Stadsholmen ge en avkastning om 16 miljoner kronor under år 2008.

- Stadsholmen förvaltar stockholmarnas gemensamma kulturarv. Bolaget ska självklart drivas professionellt. Men det är inte rimligt att skära ner på nödvändiga underhållsinsatser i stockholmarnas kulturfastigheter för att öka avkastningen, säger Teres Lindberg (s) vice ordförande i Svenska Bostäder.

- Stadsholmen har under många år, och på ett professionellt sätt, varit garanten för att stockholmarnas historia tas till vara. De har varit drivande för att skapa en bra atmosfär i områdena och att upprätthålla kulturhusprofilen när det gäller t ex boende, samlingslokaler, hantverkslokaler och konstnärsateljéer. Genom att försämra underhållet och höja hyrorna riskerar man nu denna verksamhet. Jag oroas för att moderaternas beslut kommer att hota det fria kultur- och föreningslivets verksamhet, avslutar Teres Lindberg (s).

För mer information, kontakta:

Clara von Otter T f pressekreterare 0761-22 90 86