(S) vill pröva nytt avfallshanteringssystem i Gamla Stan

Stockholm ska vara en stad i framkant för nya miljösatsningar. Socialdemokraterna vill därför se investeringar i nya lösningar för Stockholms avfallshanteringssystem i form av sopsugar i Gamla Stan. Gamla Stan är särskilt väl vald då stadsdelen är en smältdegel av historiska byggnader, vackra torg, turister men också en viktig plats för oss stockholmare

- Hundratusentals turister trängs varje år på de trånga men vackra gatorna i Gamla Stan. Att i detta skyltfönster visa upp grön teknik är en chans att stärka Stockholms varumärke samtidigt som vi gör en insats för en renare och finare stad, säger Carin Jämtin.

Socialdemokraterna drivs av visionen om Stockholm som världens ledande miljöhuvudstad. Gamla Stan innebär ett rejält test av ett system som kan bli en del av framtidens avfallshantering. Carin Jämtin har i sammanhanget skrivet ett brev till hovet med en önskan om att få tal del av H.M. Konungens tankar kring denna idé.

- Ett projekt av detta slag bör genomföras i samtal med staten, företagare, entreprenörer, miljöorganisationer och andra politiska partier. Alla goda krafter som vill göra Stockholm rent och snyggt behövs, säger Carin Jämtin.

Brevet till H.M. Konungen bifogas.

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308