S begär granskning av Stockholms stad köp av kommunikationstjänster

De senaste åren har köpen av externa kommunikationstjänster ökat kraftigt i Stockholm stad. Enligt uppgifter i media uppgick de under 2010 till dryga 77 miljoner kronor. Såväl jämfört med andra större städer i Sverige som med landstinget och regeringskansliet är denna nivå uppseendeväckande hög. Socialdemokraterna i Stockholms stad begär nu att stadens köp av kommunikationstjänster granskas av Stockholms revisorer.

– Det är en oroväckande utveckling där allt mer resurser används till att kommunicera att stadens verksamhet är bra och en allt mindre del till att faktiskt se till att verksamheten håller en hög och bra kvalitet, säger Karin Wanngård.

I media har också rapporterats om betydande personliga och politiska kopplingar mellan beställare av tjänsterna och de företag som levererar tjänsterna.

– Inte minst mot bakgrund av de senaste årens korruptionsskandaler i flera svenska kommuner finns det anledning för revisionen att granska ökningen av inköpen och bakomliggande faktorer till denna utveckling, säger Karin Wanngård.

För mer information, kontakta: Tomas Gustavsson Pressekreterare 076-122 91 99