(S)-förslag: 1000 nya Komvuxplatser behövs!

Arbetslösheten är fortfarande något lägre i Stockholm än i övriga landet, men Stockholms län är tvåa på varsellistan i Sverige - sedan 1 januari 2008 har 21 197 länsbor varslats om uppsägning, de flesta under höst/vintern. Stora varsel på Ericsson, Telia och SAS innebär att flera tusen stockholmare riskerar att bli av med jobbet. Detta samtidigt som det anmäls allt färre nya platser till arbetsförmedlingen i Stockholms stad och konkurserna ökar. Mot den bakgrunden föreslår socialdemokraterna att ökade resurser omedelbart tillförs vuxenutbildningen och antalet studieplatser vid Komvux byggs ut redan till hösten. Med anledning av förslaget gör Roger Mogert, oppositionsborgarråd (S), följande kommentar:

- Det mest mest effektiva sättet att rusta stockholmarna inför jobbkrisen är att investera i fort- och vuxenutbildning. Erfarenheten säger oss också att i högkonjunktur minskar trycket på vuxenutbildning för att sedan snabbt öka i lågkonjunktur.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199