S kräver krisåtgärder mot sjunkande gymnasiebehörighet

Under det borgerliga styret i Stockholm har andelen elever som lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet ökat kraftigt. Nu kräver oppositionsborgarrådet Carin Jämtin (S) att Stockholms stad avsätter 40 miljoner kronor för att genomföra ett särskilt program för att få fler elever att klara skolan i vår.

- Den utveckling i stadens skolor som vi har sett under det borgerliga styret är oroande. Allt fler av eleverna får inte godkända betyg och goda kunskaper. Samtidigt har skolorna i Stockholm drabbats av nedskärning på nedskärning, säger Carin Jämtin.
- Vi har i dag en skolpolitik som är väldigt passiv. För att lyfta Stockholms skolor krävs ett långsiktigt, strategiskt och systematiskt arbete för att höja utbildningskvaliteten och kunskaperna. Där krävs bland annat tillräckliga resurser till skolan, säger Jan Valeskog, vice ordförande (S) i Utbildningsnämnden.
- Det går också att göra mycket här och nu för att se till att fler elever går ut med godkända betyg den här vårterminen. Jag vill att Utbildningsnämnden ges ett extraordinärt anslag att använda för extra läxhjälp och särskilda åtgärder i samarbete med de skolor som haft en negativ betygsutveckling. Inga elever och ingen skola ska lämnas i sticket, säger Carin Jämtin.
Extra pedagogisk läxhjälp för alla elever i årskurs nio samt särskilda kortsiktiga insatser för skolor med sjunkande resultat föreslås finansieras genom att Utbildningsnämnden tillförs 40 miljoner kronor ur central medelsreserv av kommunstyrelsen.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99

Taggar: