S kräver ny granskning: fler bostadslöften måste bli bostäder

Stockholm stad har nu presenterat siffrorna för nyproduktion under det första halvåret 2012. Det är en oroväckande läsning. Hittills under första halvåret 2012 har 1 583 nya lägenheter påbörjats och 1 811 nya lägenheter har färdigställts. Med den låga takten i byggandet kommer det att tillkomma mellan 3000 och 4000 bostäder om året i Stockholm. För att inte bostadsbristen i Stockholm stad ska öka skulle takten behöva vara minst dubbelt så hög. Den borgerliga majoriteten har själva satt 5000 nya bostäder om året som sitt mål, ett mål de inte är i närheten av idag.

– Alla partier i Stockholm säger sig vara överens om att vi måste öka takten i bostadsbyggandet, men leveransen är låg. De borgerliga partierna i Stockholms län lovade inför valet 2010 att bygga sammanlagt 56 000 bostäder, ett mål de inte är i närheten av att kunna nå. Det är uppenbart att något måste förändras, säger Tomas Rudin, oppositionsborgarråd (S)

Trots löften om att öka takten i byggandet byggs fortfarande allt för få bostäder i Stockholm. Många av de bostäder som den borgerliga majoriteten utlovat och ibland också anvisat mark till tycks falla bort på vägen. Trots att staden ökar antalet markanvisade bostäder ser vi inte motsvarande ökningar i nybyggnationen. Det finns idag ingen samlad och tillgänglig statistik för hur stor andel av de markanvisade bostäderna i Stockholm som faktiskt blir bostäder. Det vill Socialdemokraterna ändra på.

– För att vi ska kunna ta ansvar för att öka takten i byggandet måste vi ha alla fakta på bordet. Vi måste veta hur många markanvisade bostäder som blir färdiga bostäder. Först då vet vi hur många markanvisningar som krävs, men också vilka insatser vi behöver för att fler markanvisade bostäder ska bli bostäder stockholmarna kan bo i, säger Maria Östberg - Svanelind (S), vice ordförande i exploateringsnämnden.

För att kunna ta ett samlat grepp om bostadspolitiken föreslår Socialdemokraterna i samband med dagens sammanträde i Exploateringsnämnden en ny kartläggning. Kommande år ska staden rapportera vilka markanvisningar under åren 2007-2011 som (ännu) inte lett fram till byggstart, vilka som kan förväntas göra det, och vad som förenar de markanvisningar som inte kommer att ge upphov till något bostadsbyggande i närtid.

– Med en sådan analys i grunden kommer vi att kunna fatta bättre och mer välriktade beslut för att öka nybyggnadstakten i Stockholm, säger Maria Östberg - Svanelind.

För mer information, kontakta:
Tomas Gustavsson

Taggar: