S kräver stopp för långtidsarbetslösheten bland unga

I Stockholm har antalet långtidsarbetslösa unga ökat med 250 % det senaste året. Idag är över 300 stockholmsungdomar fast i långtidsarbetslöshet. Samtidigt har borgerligheten svikit sina löften om fler jobb och jobb åt försörjningsstödstagare inom fem dagar.

- De lovade jobb, det blev bidrag. Moderaterna och borgerligheten har på punkt efter punkt svikit vallöftena om fler jobb. Nu krävs akuta åtgärder för att inte de långtidsarbetslösa unga ska cementeras fast i utanförskap, vi kräver därför att långtidsarbetslösheten bland unga avskaffas. Därför anslår vi 10 miljoner kronor i vår skuggbudget, säger Abdo Goriya (S) vice ordförande i socialtjänstnämnden.

Det borgerliga löftet om jobbgaranti inom fem dagar har idag förvandlats till ”ett löfte om en handlingsplan inom fem dagar”. Samtidigt har antalet anställda inom staden minskat med ett par tusen, även om man räknar bort avknoppningar och privatiseringar.

För mer information, kontakta:

Tobias Gerdås Pressekreterare (S) 0761-229199