S revisorsanmäler privatiseringsförfarande

Enligt medieuppgifter har chefer inom Bromma stadsdelsförvaltning fått ägna sin arbetstid åt att dels starta ett eget konkurrerande företag och dels försöka övertyga den kommunala verksamhetens mest lönsamma brukare att gå över till detta. Oppositionsborgarrådet Roger Mogert är kritiskt och kräver nu att kommunens revisorer granskar händelsen.

- Det finns tydliga politiska beslut från de borgerliga som syftar till att privatisera och sälja ut allt mer kommunal verksamhet, utan hänsyn till vad som är ekonomiskt vettigt för kommunen och kommuninvånarna. Det är tydligt att brukarnas behov inte har varit i fokus i det här fallet, säger Roger Mogert.

- Enligt kommunallagen ska kommunen ha en god ekonomisk hushållning i sina verksamheter. Att uppmuntra chefer att på sin arbetstid starta upp konkurrerande verksamheter och sedan låta dem locka över brukare till dessa är knappast ekonomiskt fördelaktigt för kommunen. Jag menar därför att det här förfarandet som det är beskrivet strider mot kommunallagens intentioner och vill att revisorerna ska granska om det verkligen får gå till så här.

Christian Scharf Pressekreterare 076-122 91 99

Taggar: