S röstade nej till åttafilig motorled i Gamla stan

Den borgerliga majoriteten i Stockholm drev idag igenom att gå vidare med det hårt kritiserade förslaget till nytt Slussen. Beslutet fattades i Stadsbyggnadsnämnden. Socialdemokraterna reserverade sig mot beslutet, tillsammans med Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Socialdemokraterna anser att det nuvarande förslaget innebär kraftiga försämringar vad gäller trafiklösningen och tillgängligheten vid Slussen. Tomas Rudin (S), oppositionsborgarråd beklagar beslutet i Stadsbyggnadsnämnden.

– Det förslag som den borgerliga majoriteten nu driver igenom togs fram utifrån att Slussen är en plats först och främst för bilister. Det stämmer inte överens med hur det ser ut i Stockholm idag. Allt fler stockholmare väljer att åka kollektivt och att cykla och det måste förslaget ta hänsyn till, anser Rudin.

Den borgerliga majoriteten vill nu att en snabbutredning ska titta på möjligheten att minska antalet körfält för bilar. Tomas Rudin menar att detta inte är tillräckligt.

– Det räcker inte att minska motorleden med ett körfält eller två. En sådan kompromissad trafiklösning skapar nya problem. Bron är för brutal i sig och skadar kulturarvet Gamla stan. Nya köer och trängsel för cyklar och bussar vid Skeppsbron är inte en långsiktigt hållbar lösning.

Det slutgiltiga beslutet i Slussenfrågan fattas av Kommunfullmäktige senare i höst.

För mer information, kontakta:

Tomas Gustavsson Pressekreterare 076-122 91 99