Så blir förslaget till Nobel Center

Nobelhuset AB fick 2012 en markanvisning för att bygga ett Nobel Center på Blasieholmen. Det ursprungliga förslaget, ritat av David Chipperfield Architects, har varit ute på plansamråd. Resultatet av samrådet innebär att förslaget bearbetats något. Bland annat görs en justering av höjden, så att byggnaden blir något lägre. Även gestaltningsåtgärder som minskar upplevelsen av byggnadshöjden har studerats. Ett reviderat planförslag beräknas gå ut på granskning i oktober-november. Ett godkännande i stadsbyggnadsnämnden beräknas till januari 2016 samt antagande i kommunfullmäktige under första kvartalet 2016.

– Jag är mycket nöjd med förslaget. Nu kommer Nobel få en central plats med en vacker byggnad som sticker ut. Ny, spännande och bra arkitektur måste få synas och ta plats i stadsbilden samtidigt som den respekterar kringliggande byggnader. Det är en byggnad som representerar Nobel, men som också kommer främja forskning och utveckling genom olika aktiviteter i lokalerna. Samtidigt är det ett komplext projekt, och man får ha respekt för att det finns synpunkter. Jag tycker att förslaget på ett bra sätt har lyckats väga samman olika intressen. Och att vi har haft en konstruktiv dialog med olika aktörer, säger Roger Mogert (S), Stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad.

– För oss har det varit viktigt att lyssna på de synpunkter som framkommit. Vi är nöjda med de lösningar som David Chipperfield Architects föreslagit. Trots att huset nu är mindre kommer det att vara möjligt att skapa den breda verksamhet vi tänkt oss kring Nobelpriset och Nobelpristagarnas upptäckter. Dagar och kvällar ska Nobel Center sjuda av liv. Här möts skolbarn och världens ledande tänkare samtidigt som både stockholmare och turister från hela värden ska kunna känna sig hemma, säger Lars Heikensten, vd för Nobelstiftelsen.

För mer information och bilder: www.nobelcenter.se

För information om planprocessen:

Presskontakt:

Tomas Gustavsson, presskontakt för Roger Mogert, 076-122 91 99