Släck ner Stockholm!

Stockholm Stad bör delta i Earth Hour, ett internationellt initiativ av WWF för att under en timme stänga av allt ljus som en symbol för att spara energi.

Los Angeles, Hong Kong, Rom, Moskva, Las Vegas, Tel Aviv, Toronto och många andra städer har redan anslutit sig till Earth Hour 2008 som i år äger rum den 29 mars klockan 20.00. Totalt har över 240 städer i 62 länder anmält sig till Earth Hour. Socialdemokratera i Stockholm föreslog redan förra året att Stockholm Stad, då som första svenska kommun, skulle ansluta sig till initiativet men moderaterna sa nej.

I Sverige har nu bland annat Göteborg, Malmö, Örebro, Gävle, och Södertälje valt att delta. Dessutom medverkar 1 700 lågstadieklasser liksom många privatpersoner, företag och organisationer, däribland IKEA, Arla, och Kung Carl XVI Gustaf. Moderaterna i Stockholm säger däremot fortfarande nej.

- Det är en symbolhandling att under en timme släcka ljuset. Men symboler behövs. Earth Hour kan sätta fokus på det onödiga energianvändandet och få oss alla att tänka klimatsmart, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s).

- Jag hoppas att Sten Nordin och moderaterna ändrar sig. Stockholm riskerar tappa sin ledande position på område efter område. Det börjar bli pinsamt när Stockholms slott släcker ljuset men Stadshusmoderaterna i någon form av protest vägrar.

- Att minska de klimatpåverkande utsläppen för att rädda miljön för oss och våra barn är allas vårt ansvar. Varje privatperson, företag och stad och varje politiker har en del av ansvaret och kan bli en del av lösningen, om bara viljan finns.

På kvällens kommunfullmäktigesammanträde kommer vi försöka få moderaterna att ändra sig. Låt inte partiprestigen gå före klimatet, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199