Släck ner Stockholm!

Stockholm Stad bör delta i Earth Hour, ett internationellt initiativ för att under en timme stänga av allt ljus som en symbol för att spara energi.

Chicago, Köpenhamn, Tel Aviv, Toronto och många andra städer har redan anslutit sig till Earth Hour 2008 som i år äger rum den 29 mars klockan 20.00. Earth Hour stöds av Världsnaturfonden, WWF. Socialdemokratera i Stockholm tycker att Stockholm Stad, som första svenska kommun, ska ansluta sig till initiativet.

- Det är en symbolhandling att under en timme släcka ljuset. Men symboler behövs. Det räcker med att ta en kvällspromenad genom Stockholm för att se att vi kan spara oerhört mycket energi. Earth Hour kan sätta fokus på det onödiga energianvändandet och få oss alla att tänka klimatsmart, säger Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s).

- Att minska de klimatpåverkande utsläppen för att rädda miljön för oss och våra barn är allas vårt ansvar. Varje privatperson, företag och stad har en del av ansvaret och kan bli en del av lösningen, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199