Socialdemokraterna i stadshuset: ”Kräv kollektivavtal när staden upphandlar”

Idag beslutar Stockholm stad om en ny upphandlingspolicy. Trots flera avslöjanden på senare tid om upphandlingar där staden betalt ut så låga löner som 35 kronor i timmen, så väljer den borgerliga majoriteten att inte ställa krav på kollektivavtal i det nya förslaget.

– Det är tråkigt men inte så förvånande. Sten Nordin pratar ofta om att Stockholm stad ska präglas av sjysta löner och villkor, men i praktiken vill han inte göra något för att se till att det blir så. Vi har ju exemplet med Stockholm Parkering, där vi hade byggarbetare som bodde i baracker och tjänade så lite som 35 kronor i timmen. När det avslöjades så ville Nordin inte ens kommentera hur det kan gå till så i Stockholm idag. Det säger Roger Mogert, oppositionsborgarråd (s).

– Nu hade stadshusmoderaterna chansen att göra något åt det, men tog den inte. Vi vill införa den Vita jobb-modell som vi hade i Stockholm tidigare, som säkerställer att företag vi upphandlar följer kollektivavtalen. Det var för övrigt bland det första moderaterna tog bort när de kom till makten, vilket ledde till en rad oseriösa och dåliga upphandlingar.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: