Socialdemokraterna i Stockholm kräver omstart av Järvalyftet

Igår beslöt Socialdemokraterna i Stockholm att kräva en omstart av arbetet med Järvalyftet och med referenskvarteret i Husby. Ska ambitionerna med arbetet ha någon chans att uppfyllas så bygger det på att förändringarna i bostadsområdet sker i samförstånd med de boende. Socialdemokraterna kommer att ta upp det både i Svenska Bostäders styrelse och i den politiska styrgruppen för Järvalyftet.

- Jag anser att flera delar av de förslag som Svenska Bostäder presenterat är bra. Men det sätt som relationen till hyresgästerna hanterats på är under all kritik. Nu riskerar moderaternas agerande, att borgarråd Kristina Alvendal pressar Svenska Bostäder att leverera snabbt, att förstöra möjligheterna redan innan arbetet kommit igång, säger Carin Jämtin oppositionsborgarråd (s).

- Nu kommer vi att kräva att moderaterna tar sitt ansvar och lovar att stanna upp och öppna en riktig dialog med Husby-borna. En dialog som också ger de boende chansen att påverka utformningen av referenskvarteret. Vi vill att det ska fungera som en måttstock – inte bara för fasaderna på husen – utan också för hur samarbetet mellan de som bor där och Svenska Bostäder ska fungera. Om det ska bli verklighet måste moderaterna respektera att det också kommer att ta lite tid, avslutar Carin Jämtin oppositionsborgarråd (s).

För ytterligare information, kontakta:

Clara von Otter t f pressekreterare 0761-22 90 86