Socialdemokraterna kräver att biblioteken fredas från ytterligare stålbad

Kulturbudgeten har fått kraftiga nerdragningar av Alliansen och Miljöpartiet. Hårdast drabbat är Stockholms stadsbibliotek som redan tvingats sparka 40 anställda. Socialdemokraterna kräver därför ett stopp för de så kallade effektivitetskraven mot biblioteken. I den verksamhetsplan som nu föreslås minskas budgeten med 9,5 miljoner kronor. Lägger man på kostnadsökningar för priser och löner saknas minst 15 miljoner kronor.

- De borgerliga nedskärningarna har redan satt djupa spår i våra bibliotek. Öppettiderna har minskat och bok-kollon för barn har lagts ned. Jonas Naddebos effektivitetskrav är uppenbara nedskärningar i en redan kraftigt nedbantad organisation, säger oppositionsborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

- Vi kräver ett stopp för det sittande styrets effektivitetskrav på biblioteken. Det är inget gudagivet att biblioteken ska ha effektivitetskrav efter att 40 tjänster redan har kapats från verksamheten. Omställningen som Naddebo pratar om har dessutom visat sig vara något slags kejsarens nya kläder. Bibliotek runt om i hela staden har fått minska sina öppettider i brist på personal.

Bakgrund

Kulturförvaltningen har ett generellt effektivitetskrav på 21 miljoner kronor. Av kulturförvaltningens budget på 900 miljoner kronor utgör biblioteken 300 miljoner kronor. Det innebär att biblioteksverksamheten ska spara 7 millioner kronor om det generella effektiviseringskravet ska gälla lika för hela kulturförvaltningens alla verksamheter. I den verksamhetsplan som ska behandlas nästa vecka föreslås biblioteken få en minskad budget om 9,5 miljoner kronor. Budgeten föreslås uppgå till 310 miljoner kronor vilket innebär att en pris- och löneökningstakt på 2,5 % ger ökade kostnader på 7,75 miljoner kronor. Samtidigt ska biblioteken bära ökade lokalkostnader.

Presskontakt: Yasmin Hussein 076-122 92 33