Socialdemokraterna kräver en oberoende utredning efter avslöjandet om ombildningsfusk

Ombildningsföretaget Restates vd använde sina bekanta för att driva igenom en ombildning av en privat fastighet i Rågsved mot hyresgästernas vilja. Det rapporterar tidningen Hem & Hyra. Till tidningen säger Restates vd: ”Jag erbjöd ett antal personer i min bekantskapskrets att bli hyresgäster. Så kunde ombildningen genomföras.”

Under mandatperioden har närmare 1 600 allmännyttiga lägenheter sålts ut och ombildats hitintills av den moderatledda majoriteten i Stockholm. Företaget Restate har varit involverade i ett flertal av dessa ombildningar. Socialdemokraterna kräver ett stopp för ombildningarna och att en oberoende utredning genomförs av ombildningskonsulternas förehavanden i staden.

– Vi har tidigare varnat för den här typen av oseriösa aktörer. Bostads- och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M) måste ta ansvar för sin ombildningspolitik. Socialdemokraterna kräver ett stopp för ombildningarna. Nu måste en oberoende utredning genomföras för att få klarhet i om bedrägerier av det här slaget även drabbat ombildningarna inom allmännyttan. Det säger Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd i en kommentar.

Presskontakt: Fredrik Ståhl, fredrik.stahl@stockholm.se, 076-122 92 23