Socialdemokraterna kräver omedelbara åtgärder för fler studentbostäder

I stiftelsen Stockholms studentbostäder står i dagsläget 45 000 unga vuxna i kö för en bostad. Väntetiden har fyrdubblats, beroende på fler sökande till högskolorna, färre tillgängliga hyresrätter och ett kraftigt minskat byggande i Stockholmsområdet.

- Följden av en havererad bostadspolitik, förd av moderater i stadshus och riksdag, slår nu i full skala till mot studenterna. Stockholms ställning som en attraktiv studentstad är hotad och många unga förvägras rätten till att bli vuxna pga. den tilltagande bostadsbristen, säger Roger Mogert oppositionsborgarråd för socialdemokraterna i Stockholms stadshus.

För att möta de tilltagande problemen för studenter att hitta eget boende föreslår nu socialdemokraterna i Stockholm ett fyrapunktsprogram för rätten till studentbostad. Socialdemokraterna vill se återinförda investeringsstöd till bostadsbyggande, tillfälliga studentbostäder på exploateringsområden, särskilda studentbåtar samt att allmännyttan ges i uppdrag att även bygga studentbostäder.

- För oss är det självklart att Stockholm som Sveriges största studentstad också ska kunna erbjuda de bästa möjligheterna till studier. Situationen på Stockholms bostadsmarknad försämrar Stockholms dragningskraft och hämmar på sikt tillväxt och utveckling för samhället och sätter unga människor i klistret. Det är oacceptabelt att unga människor tvingas tacka nej till studieplatser för att det i många fall är omöjligt att lösa boendesituationen, avslutar Roger Mogert oppositionsborgarråd för socialdemokraterna