Stark tillväxt inom besöksnäringen

Nya siffror visar på stark tillväxt inom besöksnäringen. Siffror för januari visar på en ökning av antalet kommersiella övernattningar med 17 procent jämfört med januari föregående år - från 640 000 till 750 000 övernattningar. Besöksnäringen i Stockholm omsätter drygt 80 miljarder kronor med omkring 60 000 anställda.

– Det är positiva siffror, inte minst är det glädjande att ökningen sker under lågsäsong vilket skapar bra förutsättningar för branschen under hela året. Det är en viktig bransch som genererar skatteintäkter och skapar jobb. Samtidigt är jag oroad över landstingets dåliga ekonomi, som gör att SL nu höjer sina biljettpriser. Prishöjningen gör att vi tvingas lägga ner Stockholmskortet som är mycket populärt bland turister.

– Vi kommer också få sämre möjligheter att erbjuda bra paketlösningar som innehåller resor med SL till företag och organisationer som vill anordna evenemang och konferenser i Stockholm. Landstingets dåliga ekonomi är på sikt ett hot mot tillväxtpotentialen inom besöksnäringen. Hela Stockholmsregionen är beroende av att besöksnäringen har rätt förutsättningar. Så länge landstinget sköter kollektivtrafiken så har de ett stort ansvar för att även besökare väljer att åka kollektivt, de nya prishöjningarna är helt fel väg att gå. Det säger Karin Wanngård, finansborgarråd (S), i en kommentar.

Bifogat finns ny statistik om besöksnäringen.

Presskontakt:

Tomas Gustavsson, 076-122 91 99