Stockholm äldreomsorg får skarp kritik

Idag kom en uppdatering av socialstyrelsens äldreguide som betygsätter äldreomsorgen i Sveriges kommuner. Undersökningen visar att Stockholms äldreomsorg är bland de sämsta i landet.

-Jag är tyvärr inte förvånad över att Stockholms äldreomsorg anses vara bland Sveriges sämsta. Vår sämsta gren i socialstyrelsens undersökning är personaltäthet och bara under 2007 minskade personalen inom äldreomsorgen med 468 personer, fortsätter Leif Rönngren.

-Livskvalitet för de äldre handlar framför allt om att personalen ska få mer tid med de äldre. Och då behöver de bli fler. Omsorgspersonalen gör idag så gott de kan men de är helt enkelt inte tillräckligt många, fortsätter Leif Rönngren.

-Det mest spännande nu är att se vad äldreborgarrådet skyller på den här gången. Förra gången hon fick kritik skyllde hon på att urvalet i undersökningen var för litet. Min fråga till Ewa Samuelsson är om det är undersökningen det är fel på igen eller om det möjligen kan ligga någonting i kritiken?, avslutar Leif Rönngren.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199