Stockholm går åt fel håll

Måndag 17 november kommer fullmäktige i Stockholm behandla tertialrapport 2 2008 över utvecklingen för Stockholm Stad. Med anledning av det gör Carin Jämtin, oppositionsborgarråd (s), följande kommentarer:

- Det behövs en ny strategi för att inte fler stockholmare i onödan ska tvingas ut i arbetslöshet och bidragsberoende. Moderaterna har inga svar på de utmaningar Stockholm står inför, bara samma gamla skattesänkarpolitik.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199

Fakta jobb: Oktober 2008 varslades 2.831 personer i Stockholms län om uppsägning. Det är mer än tre gånger så många som varslades i oktober 2007 (789 personer). Samtidigt anmäls allt färre nya platser till Arbetsförmedlingen i Stockholms stad. I september 2006 anmäldes 22.240 nya platser. I september 2008 anmäldes 9.929 nya platser. Källa: Arbetsförmedlingen.

Konkurserna i Stockholm har ökat explosionsartat, i oktober ökade de med 53 procent jämfört med samma månad i fjol. Konkurserna är flest bland privata tjänste-, bygg- och detaljhandelsföretag samt hotell och restauranger. Källa: Kreditupplysningsföretaget UC:s konkursstatistik, oktober 2008.

Fakta bostäder: Antalet dagar för bygglov har stigit från 49 år 2006 till 54 år 2007. Källa: T2.

Antalet lagakraftvunna bostäder/byggrätter i detaljplaner sjunker från 10 175 år 2006 till 4735 år 2007. Prognosen för 2008 väntas bli 3750 bostäder/byggrätter. Källa: T2.

Antalet påbörjade bostäder sjunker från 8431 år 2006 till 2920 år 2007. För 2008 väntas 3750 bostäder påbörjas. Källa: T2.

Antalet färdigställda bostäder sjunker från 4194 år 2006 till 3569 år 2007. 2008 förväntas 3750 lägenheter färdigställas. Källa: T2.

Fakta skola och förskola: 11 av 14 stadsdelar inte når kommunfullmäktiges mål om barngruppernas storlek Det är en försämring sedan 2007 års bokslut då 9 av 14 stadsdelar inte klarade målet om barngruppernas storlek. Källa: T2.

Senast tillgängliga statistik från Skolverket visar att andelen elever i årskurs 9 som når behörighet till gymnasiet minskar från 89,3 procent 2006 till 87,6 procent 2007. Källa: Skolverket.