Stockholm måste ta en aktiv roll i Biogas Öst

Igår studerade Carin Jämtin (S), Yvonne Ruwaida (MP) och Ann-Margarethe Livh (V) insamling av matavfall och biogasproduktion i det kommunala bolaget Vafab i Västerås. De tre oppositionsborgarråden var imponerade av att man i Västerås samlar in hela 65% av matavfallet och inom några år räknar staden med att ta tillvara 100%.

- Den moderatledda majoriteten måste inse att matavfallet är en resurs och öka ambitionerna för att samla in matavfall, inte straffa de som är miljövänliga och sorterar ut sitt matavfall genom att höja avgiften, säger Yvonne Ruwaida (MP)

- Stockholm bör ta en aktivare roll i BiogasÖst än vad som görs idag. Vi måste samarbeta regionalt för att få till stånd en stabil och bärkraftig produktion av biogas, säger Carin Jämtin (S).

BiogasÖst är ett projekt med syftet att främja och sprida kunskap om biogasproduktion i Mälardalsregionen.

För mer information kontakta: Ulrika Borg (S) pressekreterare hos Carin Jämtin, 076-12 29 308 Yvonne Ruwaida (MP) 0761 29 18 95 Ann-Margarethe Livh (V), 076 12 29 103