Stockholm rasar i Lärarförbundets årliga skolranking

Idag presenterade Lärarförbundet sin årliga skolkommunranking för tolfte året i rad. Rankningen är den bredaste i sitt slag och baseras på 14 kriterier. I årets ranking rasar Stockholm med 20 placeringar till plats 142.

– Jag blir bedrövad men inte förvånad. Vi har sett den här utvecklingen under en längre tid. Bilden bekräftas också i flera undersökningar som har gjorts bland lärare i Stockholm. Resultaten sjunker i skolan och lärarna vittnar om en allt svårare arbetssituation. Resurserna är för små och de administrativa arbetsuppgifterna slukar tid från undervisningen. Det säger Roger Mogert (s), oppositionsborgarråd.

– Lärarna i Stockholms skolor har inte de förutsättningar som krävs för att utföra sitt yrke. Det är illavarslande och drabbar ytterst eleverna. Det här är ett av många kvitton på resultatet av sju års moderat politik. Sen moderaterna tog över 2006 så har Stockholm tappat mer än 100 placeringar. Det är illavarslande men det går att vända trenden. Vi vill satsa på mer resurser till ökad lärartäthet och för att kunna rekrytera och attrahera de bästa lärarna till de skolor där de behövs mest. Vi vill också investera i mindre klasser så att lärarna får tid att ge varje elev rätt stöd.

Länk till undersökningen: http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/bilagor/CAD93DDC4B5BADFEC1257BFF001B7F8C/$FILE/BSK_hela_listan_2013.pdf

För mer information kontakta: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: