Stockholm satsar på att korta vägen från examen till jobb

Majoriteten i Stockholms stadshus satsar på ett nytt program för att korta vägen in till arbetsmarknaden för utrikes födda. YFI – yrkesintegrerad SFI-utbildning – är en ny satsning för personer med kort utbildningsbakgrund. Genom en integrerad språk- och yrkesutbildning kommer utrikes födda få förutsättningar för att etablera sig på Stockholms arbetsmarknad. Programmet innehåller en sex månaders lång introduktionsutbildning följt av en yrkesutbildning på upp till 2 år. Satsningen uppskattas korta vägen till examen och jobb med 2-3 år.

– Vi ser ett behov av att utveckla insatser för personer med kort utbildningsbakgrund. De flesta som kommer till Stockholm har gymnasieutbildning, vi har också bra insatser för akademiker. Nu tar vi ett nytt grepp kring gruppen som har mindre utbildning med sig. Vi vet att ungefär 80 procent av de som går yrkesutbildningar får jobb direkt efter examen. Samtidigt finns det flera bristyrken i Stockholm, och det här är ett sätt att hjälpa företagen att hitta rätt personal. Det stärker stadens tillväxt och är ett bra sätt att slipa ner några av de kilar som finns på arbetsmarknaden idag. YFI öppnar upp vägar till jobb för personer med kort utbildningsbakgrund och underlättar samtidigt kompetensförsörjningen i Stockholm. Det säger Emilia Bjuggren, arbetsmarknadsborgarråd (S), Stockholm.

Presskontakt: Ömer Oguz 076-122 92 34

Taggar: