Stockholm stödjer civilsamhällets insatser för ukrainska flyktingar

Stockholms stads socialnämnd beslutade igår om att tilldela närmare två miljoner kronor till föreningar och organisationer som möter människor som flytt från Ukraina. Stödet går till verksamheter som arbetar med allt från samhällsinformation, rådgivning och språkundervisning till att erbjuda kläder och hygienartiklar.

– Civilsamhället gör oerhört viktiga insatser för att hjälpa människor som tvingats fly undan kriget i Ukraina efter Rysslands invasion. Jag är glad att vi nu har beslutat om att tilldela närmare två miljoner kronor för att stödja föreningar och organisationer som dagligen hjälper ukrainare som sökt en trygg tillvaro i Stockholm. Det säger social- och trygghetsborgarrådet Alexander Ojanne (S).

Bakgrund:

Ukrainare som beviljas uppehållstillstånd med tillfälligt skydd och som kan antas komma att vistas här under kortare tid än tre år ska som huvudregel inte folkbokföras. Personerna förväntas heller inte att stanna permanent i Sverige, varför denna målgrupp inte omfattas av de sociala rättigheter som normalt tillkommer personer som bor här. Socialförvaltningen har nu getts en budgetjustering på två miljoner kronor som möjliggör medel till föreningar i Stockholms stad som bidrar i arbetet med att ta emot flyktingar från Ukraina. Pengarna är avsedda att användas under perioden 1 september 2022 till och med 28 februari 2023.

Beslutad fördelning av ekonomiska medel:

Den öppna dörren i Stockholm, 90 000 kr.
Filadelfiakyrkan i Stockholm, 482 400 kr.
Frälsningsarmén, 373 500 kr.
Hela människan i Stockholms län, 180 000 kr.
Internationella Föreningen för Invandrarkvinnor, 67 500 kr.
Ny gemenskap, 263 250 kr.
Sociala missionen, 179 250 kr.
Stockholms Stadsmission, 360 000 kr.

Presskontakt: Fredrik Ståhl, fredrik.stahl@stockholm.se, 076-122 92 23