Stockholm vill arrangera Eurovision 2016

Idag har Stockholms stad skickat in ansökan om att få bli värdstad för Eurovision Song Contest 2016. Stockholm har unika förutsättningar att erbjuda en musikfest under hela maj månad. Inte bara för alla som bor i och omkring Stockholm utan också för alla som vill resa hit för att på plats ta del av det svenska musikundret. Regionen har tre fantastiska arenor, som alla kan nyttjas under den flera veckor långa festivalperioden för evenemang kopplade till den stora finalen.

Platsen för huvudarrangemanget och finalen kommer att vara arenorna på Globenområdet. Ett val som både företrädare för Stockholms stad och Solna stad står bakom.

– Stockholm är musik. Eurovision är ett fantastiskt arrangemang som ger oss möjlighet att befästa vår position som en av världens mest kreativa städer. Ur vår kreativa miljö har världsartister, låtskrivare och många globala musikföretag fått möjlighet att utvecklas. Att arrangera ett Eurovison möjliggör ytterligare för framtidens stjärnor, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad.

Utgångspunkten för Stockholms stads engagemang är att lyfta fram musikens betydelse för Sverige och för Stockholm.

– Det är en styrka för Stockholm att kunna erbjuda så många arenor för Eurovision Song Contest. Vi har möjlighet att göra musiken tillgänglig på olika sätt för alla stockholmare under flera veckor i maj månad nästa år, säger Thomas Andersson, vd på Stockholm Visitors Board och ansvarig för ansökan.

Preliminärt kommer finalen av Eurovision Song Contest 2016 gå av stapeln lördagen den 14 maj. Processen för ansökan går nu vidare med fördjupade diskussioner med SVT som fattar det slutliga beslutet om värdstad.

Presskontakt:

Tomas Gustavsson, pressekreterare för Karin Wanngård, 076-122 91 99