Stockholms antidiskrimineringsarbete utvattnas

Idag kommer Stockholms socialtjänstnämnd fatta beslut om en revidering av antidiskrimineringsklausulen i stadens upphandlingpolicy. Klausulen ger staden rätt att häva avtal med entreprenörer som bryter mot gällande diskrimineringslagstiftning. I den borgerliga majoritetens förslag till beslut ska dock bland annat underleverantörer uteslutas.

Under den förra mandatperioden bedrev socialdemokrater ett omfattande anti- diskrimineringsarbete . Bland annat fattade man under 2005 beslut om att samtliga verksamheter skulle tillämpa en antidiskrimineringsklausul vid upphandlingar av varor och tjänster.

- Syftet var att markera att diskriminering inte accepteras och att säkerställa att skattemedel inte kommer företag och andra organisationer till del om de bryter mot diskrimineringslagstiftningen. Därför är dagens förslag till beslut egendomligt och oacceptabelt.

- För den moderatledda majoriteten är det alltså ok att Stockholm använder sig av underleverantörer som diskriminerar så länge huvudleverantörerna inte gör det. Vi tycker att det är självklart att staden tar ansvar för hela linan ut, avslutar Elisabeth Brandt-Ygeman.

För mer information, kontakta;

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199