Stockholms rödgröna opposition besöker och lär av Nynäshamn

Under tisdagen den 22e september besöker socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet Nynäshamns kommun. Besöket inriktar sig på att ta del av Nynäshamns kommuns satsningar på en god personalpolitik med den så kallade heltidssatsningen i fokus. I Nynäshamns kommun har alla rätt till heltid.

- Vi har en gemensam ambition om att göra Stockholm bättre på en rad områden. I Nynäshamn vill vi lära mer om deras arbetsmiljöarbete och rätten till heltid. Vår ambition är att Stockholm ska bli Sveriges bästa kommunala arbetsgivare och då finns oerhört mycket att lära av Ilija Batljans och Nynäshamns arbete, säger Carin Jämtin oppositionsborgarråd (S)

- Vi är överens om att utveckla arbetsmiljön i Stockholms stad. På en rad områden måste stadens arbete förbättras för att vi ska kunna bli en ännu attraktivare arbetsgivare. Nynäshamns satsning på rätt till heltid är en förebild för Stockholm och vi ser fram emot att lära oss mer under tisdagens besök, säger Stefan Nilsson gruppledare (MP)

- Rätten till heltid är ett krav som Stockholmsvänstern har drivit länge, det är ju också en jämställdhetsfråga. 19 % av Stockholms stads medarbetare är deltidsanställda och majoriteten är kvinnor. Om de ska kunna försörja sig på sitt arbete måste det till en förändring. Därför ska det bli mycket intressant att se hur Nynäshamns heltidssatsning fungerar i praktiken, säger Ann-Margarethe Liv, Oppositionsborgarråd (V).

På tisdag kl 08.49 avgår pendeltåg från Stockholm central med ovanstående deltagare. Mellan klockan 10.00-11.25 träffar de representanter från Nynäshamns kommun och dess heltidssatsning, medverkar gör bl.a. kommunalrådet Ilija Batljan. Träffen genomförs i Nynäshamns kommunhus. Tåg tillbaka till Stockholm avgår från Nynäshamn kl 11.35. Media är varmt välkomna att medverka under dagen.

För mer information, kontakta:

Tobias Gerdås Pressekreterare socialdemokraterna 0761-229199

Annie Olausson Pressekreterare vänsterpartiet 0761-229519