Stockholms stad satsar på förbättrad rehabilitering för att fler ska komma i jobb

Stockholms stad startar ett samordningsförbund, s.k. finsam, tillsammans med landstinget, försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Syftet är att stockholmare med komplexa rehabiliteringsbehov ska få samordnad hjälp att nå egen försörjning.

– Genom att jobba tillsammans minskar vi risken att människor faller mellan stolarna. Samordningsförbundet kommer förbättra stödet till dem behöver det och bidra till att fler stockholmare kommer i jobb, säger Emilia Bjuggren (S), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Stockholms ekonomi växer och arbetslösheten sjunker i hela staden. Samtidigt innebär ökade krav att vissa grupper hamnar allt längre ifrån arbetsmarknaden. Samordningsförbundet riktar sig till personer med stora rehabiliteringsbehov. Här har staden tidigare saknat ordentliga verktyg och genom att arbeta tillsammans med andra myndigheter ska ett bättre stöd kunna erbjudas stockholmare som är i behov av det. Exempel på sådant stöd är arbetsträning eller praktik i kombination med rehabiliterande friskvård såsom sjukgymnastik. Människor med en kombination av medicinska, psykiska, sociala och arbetsmarknadsrelaterade problem riskerar att hamna i en gråzon när stöd och insatser krävs från flera olika aktörer. Samordningsförbundet Stockholms stad ska komplettera ordinarie verksamheter och bidra till att skapa en struktur så att samverkan mellan myndigheterna fungerar över tid.

Bakgrund samordningsförbund

I januari 2004 infördes lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (i dagligt tal FINSAM). Lagen gör det möjligt för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommun och landsting/region att samverka finansiellt inom välfärds- och rehabiliteringsområdet. De fyra parterna bildar ett samordningsförbund som blir en egen juridisk person och själv beslutar över verksamheten.

Presskontakt: Tomas Gustavsson, tomas.gustavsson@stockholm.se, 076-122 91 99

Taggar: