Stockholmspolisen behöver mer pengar

De socialdemokratiska styrelseledamöterna är oroade över det ekonomiska läget för polismyndigheten i Stockholms län. Det finns ett prognostiserat underskott om 17 miljoner kronor trots att det har tagits fram en åtgärdsplan om besparingar på 70 miljoner kronor. På polisstyrelsens sammanträde idag fastställs den slutliga budgeten för 2009.

- Som Sveriges huvudstad och befolkningsmässiga centrum är det viktigt att Stockholm kompenseras för derbyn, EU-toppmöten, kronprinsessbröllop och andra speciella evenemang. Stockholm har dessutom rytteri, sjöpolis och tunnelbanepolis vilket är unikt för en polismyndighet. Vi anser att man bör se över om den ”huvudstadsfaktor” som redan finns i RPS tilldelning av resurser är tillräcklig, säger Carin Jämtin.

- Vi tycker det är fel att civilanställda används som buffert i besparingstider. Den civilanställda personalen fyller en viktig funktion. Målet om hur många poliser som ska finnas blir helt utan verkan om civilanställda får sluta och poliser tar över jobb som bättre lämpar sig för civilanställda, säger Carin Jämtin.

För mer information, kontakta:

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308