Stoppa utförsäljningsrean!

Stockholms stad fortsätter att sälja ut hyresrätter till realisationspriser och stockholmarna riskerar att gå miste om hundratals miljoner.

- Den moderatstyrda majoritetens iver att sälja ut allmännyttan innebär att man säljer ut fastigheter till underpriser. Det är ansvarslöst inför stockholmarna. Vid försäljning av kommunal egendom har kommunen en skyldighet att sälja till marknadsmässiga priser, säger Teres Lindberg (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden och i Svenska Bostäder.

Socialdemokraterna lägger i dag en skrivelse till Stockholms Stadshus AB med krav på att det omgående genomförs en ny värdering av samtliga objekt som värderats under 2008 och att lagligheten i att sälja hyresfastigheter till värderingar som kraftigt understiger aktuella värderingar prövas. Socialdemokraterna kräver också att lagligheten i Stockholms stads prissättning i relation till prissättningen i Uppsala och Sundbyberg prövas. Samtidigt måste styrelserna i aktuella bostadsbolag informeras om det personliga juridiska ansvaret att fatta beslut som verkligen ligger i bolagets intresse.

- Det är uppseendeväckande att den moderatstyrda majoriteten inte har begärt en ny värdering av de fastigheter som är aktuella för ombildning. Det borde vara ganska självklart att stockholmarnas intressen ska sättas i främsta rummet, säger Teres Lindberg.

Skrivelsen till Stockholms Stadshus AB bifogas pressmeddelandet.

För mer information, kontakta:

Teres Lindberg 076-12 90 790

Ulrika Borg Pressekreterare 076-12 29 308