Svenska Bostäder uppnår ej mål om bostadsbyggande

Den borgerliga majoriteten förmår inte leva upp till kommunfullmäktiges målsättningar för bostadsbyggandet. Orsaken är framförallt brist på markanvisningar samt utdragna överklagandeprocesser.

- Den borgerliga majoriteten förmår inte leva upp till kommunfullmäktiges målsättningar för bostadsbyggandet. Staden förfogar över marken och planmonopolet. Vi har bostadsbolag som kan bygga. Enda anledningen till att man inte lyckas är bristande fokus och ledarskap, säger Teres Lindberg (S), vice ordförande i Svenska Bostäder.

Av ”Tertialrapport 1”, som också behandlades, framgår att orsaken till att bolaget inte lyckas uppnå målen är brist på markanvisningar, samt utdragna överklagandeprocesser.

- Staden har haft en markpolitik i över ett sekel. PBL har funnits i sin nuvarande form i nästan två decennier. Kommunala bostadsföretag har byggt bostäder i Stockholm i över 70 år. Det finns inga bortförklaringar som kan motivera det misslyckande vi nu tvingas konstatera, säger Teres Lindberg (S).

För mer information, kontakta:

Teres Lindberg 076-12 90 790

Ulrika Borg Pressekreterare (S) 076-12 29 308