Svenska Bostäders investeringsplan äntligen i hamn

Svenska Bostäder har fattat beslut om en långsiktig underhållsplan för perioden från 2009 – 2018. I och med beslutet utökas investerings- och underhållsnivån. Med anledning av det gör Teres Lindberg (s), vice ordförande, följande kommentar:

- Det är bra att vi äntligen kan fatta detta beslut som har föregåtts av noggranna inventeringar av fastighetsbeståndet och dess underhålls- och ombyggnadsbehov. Utredningarna genomfördes tidigt 2007 på ägarens uppdrag och nu kan vi till slut fatta beslut om en långsiktig plan.

- Det är särskilt roligt för mig att kunna vara med och fatta beslutet eftersom jag var ordförande när processen startade. Det här är resultatet av en resa som började med rekryteringen av Göran Wendel som fick detta som en av sina första uppgifter som ny VD. Svenska Bostäder har ett stort fastighetsbestånd byggt mellan 1950 – 1975 som är i stort behov av upprustning och förnyelse. På sikt minskar detta också driftskostnaderna för bolaget genom minskade energikostnader och liknande.

- Redan 2007 konstaterade stadens revisionskontor att Svenska Bostäder har en ”underhållsskuld” på mellan 2 och 3 miljarder kronor. Mot den bakgrunden känns det bra att kunna sätta punkt för den här flera år långa processen.

För mer information, kontakta:

John Zanchi Pressekreterare 0761-229 199